Deze zeer betrokken scholengemeenschap voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen zochten oplossingen op doelgerichter te werken en communiceren. Hoe kunnen 26 scholen samen aan concrete en zinvolle veranderingen werken?
26 Schooldirecteuren, 5 Regiodirecteuren, 1 Algemeen Directeur en een Raad van Bestuur die samen met hart en ziel werken aan de ontwikkeling en maatschappelijke kansen van kinderen die het zwaar hebben. Alle managers waren bevlogen en zeer professioneel als het gaat om de ontwikkeling van de kinderen.
Echter het speciaal onderwijs was een sector onder grote financiële druk, emotionele druk en regeldruk die samen flinke eisen aan de organisatie van de scholengemeenschap stelde. Daarnaast liet de praktijk, van het leiden van scholen, weinig ruimte om planmatig te werken aan de professionalisering van de organisatie.
Er was behoefte aan focus en zicht op concrete resultaten. Met de Raad van Bestuur en Regiodirectie is een lange termijn koers geformuleerd en deze koers is in de landelijke en regionale jaarplannen concreet gemaakt met SMART doelstellingen over resultaten.
Doelstellingen over de onderwerpen waar een verandering gewenst was.
Deze doelstellingen maakt de beoogde veranderingen overzichtelijk, concreet en zeer haalbaar. Er was minder behoefte aan overleg en de directeuren konden meteen aan de slag. Het vervolg traject bestond uit het resultaatgericht maken van de jaarplannen van de scholen en inmiddels maken veel leidinggevende afspraken met hun medewerkers over de resultaten van hun functioneren.
Lees ook:
Echter het speciaal onderwijs was een sector onder grote financiële druk, emotionele druk en regeldruk die samen flinke eisen aan de organisatie van de scholengemeenschap stelde. Daarnaast liet de praktijk, van het leiden van scholen, weinig ruimte om planmatig te werken aan de professionalisering van de organisatie.
Er was behoefte aan focus en zicht op concrete resultaten. Met de Raad van Bestuur en Regiodirectie is een lange termijn koers geformuleerd en deze koers is in de landelijke en regionale jaarplannen concreet gemaakt met SMART doelstellingen over resultaten.
Doelstellingen over de onderwerpen waar een verandering gewenst was.
- Wat is de beoogde verandering?
- Waaraan kan je zien dat dit is gerealiseerd?
- Wanneer is het klaar?
Deze doelstellingen maakt de beoogde veranderingen overzichtelijk, concreet en zeer haalbaar. Er was minder behoefte aan overleg en de directeuren konden meteen aan de slag. Het vervolg traject bestond uit het resultaatgericht maken van de jaarplannen van de scholen en inmiddels maken veel leidinggevende afspraken met hun medewerkers over de resultaten van hun functioneren.
Lees ook: