Adviseren over, ontwikkelen en implementeren van een personeel beoordelingssysteem c.q. prestatie ontwikkelingssysteem. Het structureel werken aan de ontwikkeling van de competenties en prestaties van medewerkers.
Bent u tevreden met de manier waarop er in uw organisatie invulling wordt gegeven aan het beoordelingssysteem, de functioneringsgesprekken, POP (personeelsontwikkelingsplan) gesprekken en andere methoden om richting te geven aan de inzet van uw medewerkers?
Personeelsbeoordeling gaat over het besturen en beheren van de ontwikkeling en prestaties van de medewerkers in een organisatie.
De Boers Advies is van mening dat een goede uitvoering van een personeelsbeoordelingsysteem behoort bij de basisvoorwaarden voor succesvol personeelsmanagement. Goede afspraken met en besturing van medewerkers mbt hun rol, loopbaandoelen, ontwikkeling en prestaties is altijd nodig.
De praktijk laat zien dat dit vaak helemaal niet of niet effectief gebeurt.
In sommige organisaties worden lange gesprekken over het functioneren van medewerkers gehouden. Vaak zijn morele opvattingen over hoe mensen zich moet gedragen een belangrijk onderwerp van discussie. Bedrijfsmatigheid ontbreekt in veel van deze gesprekken en medewerkers worden te afhankelijk van de leidinggevenden.
In weer andere organisaties worden doelen aan medewerkers door leidinggevenden opgelegd. In veel gevallen gaat dit over harde targets die over medewerkers worden verdeeld. In deze situaties wordt niet veel inbreng van de medewerkers geaccepteerd. Het risico hiervan is dat medewerkers zich niet echt betrokken en verantwoordelijk voelen voor de doelen.
Bij nergens komt het voor dat de doelen van alle medewerkers in samenhang met de organisatiedoelen worden vastgelegd en gemonitord. Dit betekent dat het erg lastig is vast te stellen hoe de prestaties van medewerkers bijdragen aan de organisatiedoelen. Zijn de goede doelen wel afgesproken.
De Boers Advies heeft de opvatting dat de beste doelen worden afgesproken wanneer het initiatief van de doelstelling bij de medewerkers zelf komt.
Zorg als organisatie dat duidelijk is wat de waarden & doelen zijn, laat medewerkers zelf nadenken hoe zij daar vanuit hun eigen rol aan kunnen bijdragen, spreek hier SMART doelstellingen met medewerkers over af
en zorg voor degelijke beoordelingscyclus waarin wordt bijgehouden of er afspraken zijn gemaakt, wat de kwaliteit van de afspraken is, of er voortgangs- en beoordelingsgesprekken worden gevoerd en wat de resultaten zijn die door de medewerkers zijn bereikt.
Personeelsbeoordeling gaat over het besturen en beheren van de ontwikkeling en prestaties van de medewerkers in een organisatie.
- Besturen om met de medewerkers die ontwikkeling te realiseren die het mogelijk maken om de waarden en doelen van de organisatie waar te maken.
- Beheren om vast te stellen en documenteren of de individuele medewerkers aan de verwachtingen hebben voldaan. Alhoewel de nadruk van deze systemen ligt bij de ontwikkeling van personeel is de beoordeling en bijbehorende dossiervorming cruciaal voor de wendbaarheid van organisaties.
De Boers Advies is van mening dat een goede uitvoering van een personeelsbeoordelingsysteem behoort bij de basisvoorwaarden voor succesvol personeelsmanagement. Goede afspraken met en besturing van medewerkers mbt hun rol, loopbaandoelen, ontwikkeling en prestaties is altijd nodig.
De praktijk laat zien dat dit vaak helemaal niet of niet effectief gebeurt.
In sommige organisaties worden lange gesprekken over het functioneren van medewerkers gehouden. Vaak zijn morele opvattingen over hoe mensen zich moet gedragen een belangrijk onderwerp van discussie. Bedrijfsmatigheid ontbreekt in veel van deze gesprekken en medewerkers worden te afhankelijk van de leidinggevenden.
In weer andere organisaties worden doelen aan medewerkers door leidinggevenden opgelegd. In veel gevallen gaat dit over harde targets die over medewerkers worden verdeeld. In deze situaties wordt niet veel inbreng van de medewerkers geaccepteerd. Het risico hiervan is dat medewerkers zich niet echt betrokken en verantwoordelijk voelen voor de doelen.
Bij nergens komt het voor dat de doelen van alle medewerkers in samenhang met de organisatiedoelen worden vastgelegd en gemonitord. Dit betekent dat het erg lastig is vast te stellen hoe de prestaties van medewerkers bijdragen aan de organisatiedoelen. Zijn de goede doelen wel afgesproken.
De Boers Advies heeft de opvatting dat de beste doelen worden afgesproken wanneer het initiatief van de doelstelling bij de medewerkers zelf komt.
Zorg als organisatie dat duidelijk is wat de waarden & doelen zijn, laat medewerkers zelf nadenken hoe zij daar vanuit hun eigen rol aan kunnen bijdragen, spreek hier SMART doelstellingen met medewerkers over af
en zorg voor degelijke beoordelingscyclus waarin wordt bijgehouden of er afspraken zijn gemaakt, wat de kwaliteit van de afspraken is, of er voortgangs- en beoordelingsgesprekken worden gevoerd en wat de resultaten zijn die door de medewerkers zijn bereikt.