HRM
  • Cases
  • Expertise
  • Artikelen
    • Publicaties
  • De Boers Advies
  • Contact

SMART doelstellingen

11/5/2012

0 Comments

 
Artikelen over dit onderwerp
Opleiden en begeleiden van managers (en medewerkers) bij het formuleren van SMART doelstellingen. Doelstellingen voor bedrijfsplannen, afdelingsplannen en individuele afspraken over prestaties.
Hoe maken we goede afspraken over prestaties?  SMART doelstellingen lenen zich hier goed voor.  Een goede doelstelling voldoet aan de volgende criteria:

S: Specific (specifiek)
M: Measurable (meetbaar)
A: Attainable (haalbaar)
R: Relevant (relevant)
T: Time-bound (tijdgebonden)

SMART is belangrijk omdat het doelen concreet, overzichtelijk en haalbaar maakt. Goede doelstellingen motiveren en brengen mensen in de goede richting in beweging. Daarnaast kunnen over SMART doelstellingen goede afspraken worden gemaakt. Goed geformuleerde doelstellingen zijn eenvoudig en laten weinig ruimte voor misverstanden. 

Dit lijkt zo eenvoudig, maar in de praktijk blijkt het steeds weer enorm ingewikkeld. De Boers Advies heeft in het verleden duizenden doelstellingen geanalyseerd. De meeste afspraken voldeden in eerste instantie niet aan de SMART criteria. De redenen hiervoor zijn talrijk en variëren van het door managers en medewerkers bewust vermijden van concrete afspraken over resultaten tot het moeilijk vinden om lange termijn intenties te vertalen naar concrete doelen. Met De Boers Advies verbetert u de kwaliteit van de afspraken over resultaten in uw organisatie.

Een ander criteria dat De Boers Advies hanteert gaat over de wijze waarop een afspraak over een doelstelling tot stand is gekomen. Het initiatief van een doelstelling moet vooral van de medewerker komen en niet van de manager. Wanneer medewerkers zelf doelstellingen bedenken, zal de ambitie en het verantwoordelijksgevoel om de doelstelling toe realiseren groter zijn. 

Lees hier meer over bij personeelsbeoordeling.
Meer informatie
0 Comments



Leave a Reply.

    Auteur

    De Boers Advies

    Archief

    December 2012
    November 2012
    October 2012
    August 2012

    Onderwerp

    All
    Belonen
    Cases
    Corporate Stories
    Doelstellingen
    Functiebeschrijven
    Functies
    Functiewaarderen
    Generiek Functiehuis
    Organiseren
    Performance Management
    Personeelsbeoordeling
    Presteren
    Toets Ingrijpend Wijzigen
    Waarden En Doelen

'Zorgen dat medewerkers met ambitie, plezier en kwaliteit werk doen dat belangrijk is voor de organisatie.'