Wat zijn de fundamentele vragen die voor onze strategie, maar ook voor onze dagelijkse dilemma's, beantwoordt moeten worden. Keer op keer geeft het vijfkrachtenmodel van Michael Porter hier goede handvatten voor. Een paar stappen terug en opnieuw kijken naar de positie van de organisatie in haar omgeving. Op welke elementen is organisatievoordeel te halen. | |
0 Comments
Als het expertisecentrum voor het managementvak in Nederland zocht NIVE naar innovatieve manieren om het management vakmanschap over te dragen. Hoe draag je de overwegingen en nuances van managers uit die het verschil maken tussen falen en succes en die niet in de managementboeken staan beschreven?
Deze zeer betrokken scholengemeenschap voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen zochten oplossingen op doelgerichter te werken en communiceren. Hoe kunnen 26 scholen samen aan concrete en zinvolle veranderingen werken?
Een verkooporganisatie met 200 verkopers die niet bereikten wat ze zouden kunnen bereiken. Hoe komt het dat capabele commerciële medewerkers samen niet de resultaten boeken die de organisatie beoogd?
Bij de 12 publieke kunstfondsen was onzekerheid en onrust over de salarissen. Zijn de salarissen bij de verschillende fondsen wel consistent en past het niveau wel bij dienstverlening in relatie tot andere culturele en ambtelijke instellingen?
Na een grote reorganisatie: in één jaar moeten alle medewerkers een functiebeschrijving met bijpassende salarisschaal hebben. Hoe gaat dit lukken als er op dat moment geen actueel functiebestand en werkend functiewaarderingssysteem is?
Deze diensten stonden voor de keuze of zij het beste bij de CAO Welzijn of bij CAO Gehandicaptenzorg konden aansluiten. Welke effecten hebben de twee keuzes voor de arbeidsvoorwaarden en de kosten voor de organisaties?
Onder druk van de markt en als gevolg van de integratie ABN AMRO - Fortis was het noodzakelijk om op korte termijn een personeelsreductie door te voeren. Wie wordt beoordeelt via het afspiegelingsbeginsel en wie via matching & selectie? De functiebeschrijvingen zijn allemaal gedateerd.
Als overheidsbank was er binnen de organisatie behoefte aan meer ondernemerschap en resultaatgerichtheid. Daarnaast was er onzekerheid over de juistheid van de salarisschalen. Waarvoor zijn medewerkers verantwoordelijk in plaats van wat moeten medewerkers doen?
|
AuteurArchief
December 2012
Onderwerp
All
|